مقالات تخصصی - بهینه سازی آدرس URL صفحه های سایت برای موتورهای جستجوگر

  • شما اینجا هستید:  
مقالات تخصصی 26 اسفند 1400 23:09

بهینه سازی آدرس URL صفحه های سایت برای موتورهای جستجوگر

یکی از عوامل در رتبه بندی صفحات مرتبط با یک موضوع توسط موتورهای جستجوگر آدرس اینترنتی ( URL ) صفحه های وب است که در صورتی که کاربران آن آدرس را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنند و یا از طریق صفحه ی دیگری که به آن به اصطلاح لینک داده باشد می توانند وارد آن صفحه شوند.

نکات مختلفی در این زمینه تا کنون از طریق خود توسعه دهندگان این موتورهای جستجوگر مانند گوگل ، یاهو و بینگ گفته شده است و بسیاری از نکات طبق آزمایشات و تجربه افرادی که در زمینه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر فعالیت می کنند بدست آمده است که در این آموزش سعی می کنیم تمام نکاتی که در بهینه سازی و سئو آدرس اینترنتی ( URL ) صفحات وب موثر است را با هم بررسی کنیم و نکاتی را که در نهایت باعث افزایش بازدید کنندگان سایت ما و صفحات آن در موتورهای جستجوگر می شود را که با این موضوع مرتبط است بیان کنیم.


توجه داشته باشید در آموزش بهینه سازی آدرس اینترنتی ( URL ) صفحه های وب برای موتورهای جستجوگر و افزایش رتبه صفحات خود برای نمایش آن صفحات در نتایج بالاتر در موتور جستجوگر از مثالی استفاده می کنیم تا بهتر با این کار آشنا شوید و بعد از خواندن این آموزش بتوانید به راحتی شروع به بهینه سازی آدرس های اینترنتی سایت یا وبلاگ خود بکنید. مثال استفاده شده در این آموزش یک صفحه سایت ماشین فروشی است که در آن قصد داریم به بازدید کنندگان سایت خود یک BMW 6 Series مثلاً ۶۳۰i معرفی کنیم و به آن ها اطلاع دهیم که می توانند برای خرید این ماشین در سراسر ایران از نمایشگاه ما نیز اقدام کنند.


آیا آدرس دامین سایت در رتبه صفحات آن سایت در موتورهای جستجوگر تأثیر دارد ؟


بله ، یکی از نکاتی که به هیچ عنوان نمی توان آن را انکار کرد تأثیر نام دامنه یا همان دامین سایت بر روی رتبه بندی صفحات وب توسط موتورهای جستجوگر است. مثلاً اگر سایت شما که در حقیقت در مثال این آموزش ما یک نمایشگاه ماشین است Car-sell.com و یا حتی carsell.com باشد خیلی صفحات سایت شما در رتبه بندی از طریق موتورهای جستجوگر در رتبه های بالاتری قرار می گیرد نسبت به سایت دیگری که آدرس آن sell4u.com است. پس سعی کنید اگر هنوز سایت خود را تاسیس نکرده اید و به دنبال یک دامین هستید در انتخاب آن از کلمات مرتبط با تجارت و موضوع سایت خود استفاده کنید.


بسیاری از دوستان در بخش تماس با ما سوال کرده بودند که آیا استفاده از دامین فارسی که توسط ایرنیک (IRNIC) عرضه می شود و البته مورد تائید موسسه آیکن ( ICANN ) نیز است را برای افزایش رتبه سایت خود در گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر پیشنهاد می کنید یا خیر ؟ بله ، اما توجه داشته باشید که در استفاده از این دامین باید خیلی با دقت عمل کنید و به نکات زیر را تا حد ممکن رعایت کنید.



  1. دامنه فارسی خود را طوری انتخاب کنید که به راحتی کاربران سایت شما بتوانند برای مراجعات بعدی آن را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ کنند و سعی کنید از نیم فاصله و کاراکترهایی که نیاز به استفاده از کلید های ترکیبی برای تایپ دارند در آن استفاده نکنید.

  2. همانطور که می دانید دامنه های فارسی و دیگر زبان های مشابه به وسیله تبدیل کدهای یونی کد به ASCII پانی کد ( Punycode ) آدرس یکتا و مشابهی برای استفاده از سایت شما ایجاد می کنند که در ابتدای آن ها xn-- وجود دارد. سعی کنید در لینک ورودی گرفته شده از سایت های دیگر از این گونه آدرس دامنه استفاده نکنید و در لینک ها آدرس اصلی ( فارسی ) لینک شود. البته در گذشته تعدادی مشکل برای این کار مثل سازگار نبودن بعضی از مرورگر ها با اینگونه آدرس ها وجود داشت که خوشبختانه این روزها تمام موتورهای جستجوگر از دامنه هایی که در آن ها از حروف یونی کد استفاده شده است و برای پیدا کردن سرور آن ها هیچگونه مشکلی ندارند.

  3. چون استفاده از اینگونه دامنه ها و اصلاً امکان استفاده از آن ها به تازگی ایجاد شده است پس سعی کنید تا جای ممکن آدرس های دامنه کوتاه تری را برای سایت خود انتخاب کنید مثل ماشین.com و …

  4. در نام دامنه خود حتماً از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای سایت خود استفاده کنید. مثلاً برای مثال گفته شده در این آموزش از کلمه ماشین در نام دامنه خود استفاده کنید.

  5. و …


تنها با رعایت نکات بالا می توانید از دامنه های فارسی نیز به خوبی برای هرچه بیشتر شدن بازدید کنندگانی که سایت شما را موتورهای جستجوگر به آن ها معرفی کرده است استفاده کنید.


 


بکارگیری از کلمات کلیدی مرتبط در نام صفحات و شاخه های موجود در URL


یکی دیگر از نکات و یا بهتر است بگوییم مهمترین نکته در بهینه سازی و سئو آدرس یک صفحه از سایت ما برای موتورهای جستجوگر استفاده از کلمات کلیدی به کار رفته و مرتبط در آن صفحه وب در آدرس آن صفحه وب است. برای اینکه بهتر یا این نکته آشنا شوید مثال زیر را بخوانید.


فرض می کنیم که می خواهیم همان آدرس صفحه ( URL ) معرفی ماشین BMW که البته مدل آن ۶۳۰i بود بهینه سازی کنید. با نگاهی به محتویات موجود در صفحات سایت خود متوجه کلمات کلیدی و یا همان کلماتی که دوست داریم کاربران بعد از جستجو در موتورهای جستجوگر با این صفحه از سایت ما روبرو شوند می شویم. برای مثال کلمات کلیدی این صفحه از سایت ما عبارتند از : ماشین ، فروش ، BMW ،۶۳۰i ، سرعت ، قدرت ، سری ۶ و … . پس باید آدرسی مانند آدرس های اینترنتی زیر را برای آن صفحه از سایت خود محیا کنیم تا آن صفحه بتواند از نظر موتورهای جستجوگر رتبه خوبی را دریافت کند.




1- http://www.ماشین.com/فروش/bmw/سری-۶/model-630i.html

2- http://www.ماشین-فروشی.com/bmw/630i/

3- http://www.نمایشگاه.com/ماشین/bmw-630i/

4- http://www.bmw-630i.com/مشخصات/

5- http://www.carmag.ir/معرفی/ماشین/bmw-630i.html



با خواندن آدرس های پیشنهاد شده بالا حتماً متوجه بعضی دیگر نکات در این زمینه شده اید که عبارتند از :



  1. دامنه هایی که نشان دهنده یک محدوده جغرافیایی هستند ( مثل ir ) می توانند در بهینه سازی سایت برای نسخه های محلی موتورهای جستجوگر مانند گوگل فارسی مفید باشند.

  2. باید در آدرس صفحات سایت خود از کلمات کلیدی به صورت کنترل شده استفاده کنیم و از تکرار بیش از حد آن ها جلوگیری کنیم چون ممکن است موتورهای جستجوگر سایت ما را به دلیل بیش از حد بزرگنمایی کردن چند کلمه کلیدی در خود جریمه کنند.

  3. حتماً لازم نیست از کل کلمات کلیدی مورد نظر خود در آدرس URL صفحات خود استفاده کنیم.

  4. شاخه هایی که صفحات ما در آن ها قرار می گیزند می توانند کمک موثری را به ما برای معرفی کلمات کلیدی مرتبط با صفحات سایت خود بکنند.

  5. و …


 


کوتاه کردن و بهینه سازی ساختار URL صفحات سایت خود


یکی دیگر از نکاتی که در سئو و بهینه سازی آدرس صفحات سایت خود باید رعایت کنید هر چه ساده تر کردن ساختار صفحات وب و قابل شناسایی کردن آن ها برای کاربران است. همانطور که می دانید اکثر موتورهای جستجوگر مانند گوگل در پایین هر نتیجه بافت شده برای یک کلمه کلیدی آدرس آن صفحه وب را نیز نمایش می دهند ، پس اگر آدرس URL صفحات شما کوتاه یاشد و بتواند پیش نمایش خوبی را از محتویات صفحه شما که کاربر مورد نظر دنبال آن است را نمایش دهد شما شانس بیشتری را دارید که استفاده کنندگان موتورهای جستجورگر سایت و صفحات شما را در بین نتایج نمایش داده شده در موتورهای جستجوگر انتخاب کنند و بر روی آن کلیک کنند که این عامل باعث افزایش CTR و یا همان درصد تعداد نمایش سایت شما بر کلیک های انجام شده بر روی آن در موتورهای جستجوگر می شود که خود باعث افزایش رتبه سایت شما و صفحات آن در گوگل ، یاهو و … می شود.


برای مثال آدرس شماره ۱ بسیار گویا تر و مورد پسند تر است نسبت به آدرس شماره ۲ در زیر ، هر چند که آدرس شماره ۲ بلند تر است و در آن کلمات کلیدی بیشتری استفاده شده است.




1. http://www.car-sell.com/bmw/630i.html

2. http://www.car-sell.com/shop/bmw/serie-6/630i/speedy-car/car-630i.html



نکته ی دیگری که همیشه توسعه دهندگان موتورهای جستجوگر بر روی آن تاکید داشته اند استفاده نکردن از آدرس هایی است که با روش GET ساخته می شوند و در آن ها از علامت سوال ، علامت مساوی و … استفاده می شود. هرچند که این روزها تقریباً تمام موتورهای جستجوگر به خوبی قابل به دنبال کردن اینگونه آدرس ها و ثبت ( index ) کردن محتوای موجود در آن ها هستند و دیگر ترسی از گیر افتادن در حلقه های بی نهایت ساخته شده توسط طراحان متقلب وجود ندارد اما باز هم پیشنهاد می شود که مثلاً به جای آدرس شماره ۲ از آدرس شماره یک برای آدرس دهی صفحات سایت خود استفاده کنید تا موتورهای جستجوگر به صفحات موجود در سایت شما رتبه بهتری بدهند.



1. http://www.domain.com/car/bmw630i

2. http://www.domain.com/?car=bmw630


اگر سایت شما با سیستم مدیریت محتوای خاصی و یا اسکریپت خاصی که امکان تغییر آدرس های GET به حالت معمول ندارد می توانید با استفاده از ساخت یک فایل متنی با نام .htaccess در سرور سایت خود و نوشتن کدهای زیر در آن مشکل مورد نظر را به راحتی برای همیشه و تمامی صفحات سایت خود به صورت یکجا حل کنید.




1. RewriteEngine on

2. RewriteRule ^car/(.*)$ /games.php?id=$1 [L]



البته این یک نمونه بسیار ساده است برای اینکه شما با طرز کار با این فایل و کدهای استفاده شده در آن آشنا شوید و حتماً در آینده نزدیک نوشته های بیشتری را برای استفاده از فایل htaccess. خواهید خواند.


 

نظر خود را بنویسید.